Holterbergrit 25-9-2011

18 September

Bekijk hier de foto's

Vandaag zondag 25 september hebben we de Holterbergrit gefietst. Dit was een revanche van vorige week, toen we al verregend waren voordat we vertrokken uit Emst. De opkomst van 18 september, plus fotograaf. Al vroeg in de morgen rond 8.30 vertrokken we richting de Holterberg. Voor mij een leuke tocht, om weer richting mijn geboortestreek te kunnen fietsen. Ik heb eerder altijd veel gewandeld rond de Holterberg, dus nu maar eens een keer fietsend. De eerste kilometers moest ik wel even wennen aan de temperatuur, best fris zo vroeg op de fiets. Met een
redelijke groep gingen we richting Deventer, op de dijk maakte Tristan nog een behoorlijke smak op het asfalt, het viel allemaal mee en hij kon weer mee. Iets verderop op de klinkerweg reed Tristan lek, zit hem niet mee deze zondag.

We fietsten door Deventer en Colmschate door de binnenlanden naar Holten. Onderweg moesten we bij Bathmen af en toe nog even wat glas ontwijken van de kermis afgelopen nacht. Eenmaal in Holten aangekomen begon het klimwerk van de Holterberg. Eerst de motieweg (emotieweg) op, inderdaad een behoorlijke klim en daarna linksaf de lange weg van de Holterberg op. Wat kun je op die weg kapot gaan zeg… maar de omgeving is er schitterend. De groep was intussen uit elkaar gevallen, de snelle rijders waren al snel verdwenen uit mijn zicht. Aan het einde van de weg was het verzamelpunt waar de arm- en beenstukken maar werden afgedaan. De temperatuur was inmiddels behoorlijk opgelopen en de zon scheen goed.
We vervolgden onze weg richting Heeten, het bekende rustpunt in de tocht heb ik begrepen. Bij het restaurant van een oud HDKS- er werden we goed onthaald. Een lekker stuk appeltaart van het huis en iets te drinken erbij van de club, en om niet te verhongeren hadden ze ook nog een groentesoep voor ons opgewarmd, helemaal super.
Helemaal bijgekomen op het terras in het zonnetje vervolgden we de rit richting Olst. Op een gegeven moment voelde ik toch echt dat ik benen had. Gelukkig moesten we nog even wachten voor het pontje in Olst. De IJssel over stukje langs de dijk en via Oene naar Emst gefietst. Moe, maar voldaan met 96 km op de teller was ik om 13.15 weer in Emst. Dit was zeker een mooie tocht, echt voor herhaling vatbaar.