Derny's en Cyclomoteurs

Iedere wielerliefhebber weet wel wat een DERNY is. Dat is zo'n soort brommertje dat gebruikt wordt om achter te stayeren. De dernyrijder kan ook nog zelf meetrappen. Er zijn nog een paar speciale dernykoersen op de weg en verder zie je ze vooral op de wielerbanen.De Adelaar heeft er sinds de opening van het Omnisportcentrum een groot aantal in gebruik.

Maar toch is er wat meer aan de hand met de Derny. Derny is een merknaan dat in de loop der jaren een soortnaam gewordenis. Net als tegenwoordig (bijna) iedereen een navigatiesysteem een TomTom noemt.

DERNY:. Derny, Vichy (1938-1958) was een Frans motormerk van Roger Derny en zonen. De naam is vooral bekend van de lichte (100 cc) tweetaktjes die als gangmaakmotor bij het wielrennen op de baan worden gebruikt. Ze werden geïntroduceerd in 1938 en waren bestemd voor de wegwedstrijd Bordeaux-Parijs. De motor kwam van Zürcher. Daarnaast bouwde Derny 173 cc scooters en motorfietsjes van 123- tot 173 cc, met blokjes van AMC, Zürcher, SER en VAP.
Het merk Derny werd zo bekend door zijn gangmaakmotoren dat ook machines van andere merken Dernymotoren werden genoemd.
De Derny-gangmaakmotoren werden - hoewel het bedrijf in 1958 failliet was gegaan - gebruikt tot 1974.
(Wikipedia)

originele Derny uit 1950

kampioen Ellis in 1922

Vroeger werden er op de grote (buiten)wielerbanen ook echte zware motoren gebruikt om te stayeren. Dat onderdeel is al heel oud en is een tiental jaren geleden, toen de baankampioenschappen alleen nog maar binnen verreden werd van het programma geschrapt. Bovendien hadden de stayers ook een niet al te beste reputatie: afspraken, combines en verkochte wedstrijden waren niet bepaald een uitzondering.
zie ook:
De geschiedenis van de baansport

Maar er is een zijtak van de wielersport geweest die in de vijftiger jaren van de vorige eeuw in België beoefend werd door mannen op gemotoriseerde fietsen: De Cyclomoteurs.
Op een website heb ik de volgende prachtige informatie gevonden:
Tekst is van Etienne Willems en komt van zijn website:
Historicmotorraces

Velen zullen het zich nog herinneren, anderen vallen kompleet uit de lucht als men spreekt over cyclomoteurs, meestekers en bijstekers.
Over deze laatste twee moest ik toch ook een woordje uitleg vragen aan Walter Criel uit Gent, kenner en verzamelaar van de ooit zo gegeerde en beheerde Itom sportmachienen van Italiaans design. Even wat uitleg over die mee- en bijstekers, bij een meesteker staat de hulpmotor achteraan en bij een bijsteker kunnen we al meer spreken over een bromfiets doordat de motor onderaan hangt, in beide gevallen wordt er meegetrapt door de "pilootrenner".
Het ontstaan van brommerkoersen vond zijn oorsprong door een motortje te plaatsen achterop een fiets met speciaal frame, dat noemde men een "meesteker". Pionier en maker van dergelijke racefietsen was René Gallet die een fietswinkel had in Gentbrugge.

April 1953, Willy Cleemput winnaar te Eisden limburg, hier kun je duidelijk zien dat de koersfietsen veel gelijkenis hebben met gewone fietsen.

Hier de eerste reeks van het kampioenschap van België in 1953, Willy Cleemput (14) wint voor René Gallet (2) en Michel Dierikx (11)

Gent Zuid, september 1954 Willy Cleemput klopt Windels, let op het speciale versterkte fietskader

Willy Cleemput overwinnaar te Waregem in april 1953.



Hier komen we terecht bij de "bijstekers". Let op de mooi gemaakte bromfietsen, deze foto is gemaakt in Eernegem. Links Willy Cleemput en rechts Antoine Minnaert uit Gent die reed voor de "Gentse Velosportclub".

Bijstekerkoers in 1965 in Evergem, de motoren zijn al geëvolueerd maar het principe blijft hetzelfde, hoe rapper men trapt hoe rapper men rijdt, en bochten kunnen en durven nemen was hier zeker aan de orde. Op kop Norbert Heye gevolgd door Michel Dierickx, beiden op Itom.

Norbert Heye met de Itom en open uitlaat in aktie, de worstenhelm heeft hier wel al plaats gemaakt voor een motorhelm.
alle foto's van Walter Criel, behalve de laatste twee die zijn van Ronny Heye

TERUG